Hälsa och livsstil

Hur vi lever spelar stor roll för hur vi mår, både fysiskt och psykiskt. Att förändra sin livsstil och vardagsvanor kan förbättra hälsan och minska riskerna för sjukdom. Små förändringar som varar länge är oftast bättre än intensiva kurer och dieter på kort tid. Det behövs balans mellan rörelse och stillhet, mellan näringsrik mat och godsaker, mellan matmängd och motion och mellan stress, sömn och återhämtning.

Intresset för hälsa tycks aldrig ha varit större. Trenderna och myterna om mat, motion och sömn har aldrig varit fler än nu och det kan vara svårt att veta vad man ska gå efter. Vår livssituation och möjlighet till hälsa kan också se olika ut och det kan vara mycket svårt att ändra sin livsstil. Om du bestämmer dig för att bryta, förändra eller börja med en ny vana är ett tips att göra upp en handlingsplan.

Handlingsplanen kan innehålla svar på exempelvis:

  • Vad är förändringen?
  • Vad kan du vinna på förändringen?
  • Vad är målet?
  • Hur ska du nå målet?
  • Hur beslutsam är du?
  • När ska du sätta i gång?

Sätt upp handlingsplanen där du ser den varje dag. Planen kan hjälpa dig att sätta gränser och skapa nya rutiner.

Hälsa och kost

Det finns en mängd olika dieter som ofta marknadsförs som lösningen på olika problem. Några är särskilt framtagna för att användas vid viktminskning till exempel. Olika dieter kan vara olika bra för hälsan på lång sikt. Det viktigaste är att hitta matovanor som passar en själv och som man mår bra av.

På Livsmedelsverkets hemsida finns riktlinjer och råd om kost baserade på forskning. Det kan vara en bra utgångspunkt om man är osäker på var man ska börja. Klicka här för att komma dit >>

Hälsa och fysisk aktivitet

Rörelse och motion är viktigt för att må bra och förebygga ohälsa. Det är bevisat att fysisk aktivitet gör att vi orkar mer och känner oss gladare. Vi sover även bättre och kan lättare hantera stress och hålla vikten. Regelbunden motion minskar också risken för sjukdomar.

Det är aldrig för sent att börja motionera. Undersökningar visar att även de som är över 70 år när de börjar träna, med hänsyn till sina förutsättningar, får bättre hälsa. Oavsett ålder kan man oftast vara fysiskt aktiv även om man har en sjukdom.


Externa länkar:

Hälsa och livsstil (Vårdguiden 1177) >>

Livsstilskurs i 6 avsnitt (sundkurs.se) >>

Gör din egen hälsoplan (Vårdguiden 1177) >>

Råd om träning (Vårdguiden 1177) >>